در کلیه سازمان های صنعتی واحد تضمین کیفیت از جمله واحدهای استراتژیک بوده که عهدهدار صیانت از اعتبار و آوازه آن شرکت است. وظایف این واحد در کلیه مراحل تولید از مراحل تولید و ساخت کالا تا رسیدن محصول به دست مشتری نهایی و حتی پس از آن نیز ادامه می یابد.
اولین گام در راستای ابقای سازمان در شرایط پیچیده اقتصاد امروز، استقرار و پیاده سازی سیستمهای مدیریت یکپارچه میباشد. واحد تضمین کیفیت فعالیتهای خود را مطابق با الزامات سیستمهای مدیریت (Management Systems) برنامهریزی و اجرا مینماید و در راستای راهبرد کیفی سازمان اهداف کلان و خرد را تعریف نموده و در جهت دستیابی به این اهداف اقدامات برنامهریزی شده را به مرحله اجرا در میآورد.
واحد تضمین کیفیت شرکت پتروشیمی لرستان به عنوان متولی استقرار سیستمهای مدیریت و استانداردهای بین المللی در سال 1395تشکیل و شروع به فعالیت کرد.
وظایف و مسئوولیتهای واحد تضمین کیفیت
وظایف:
1- مشارکت در تدوین خط مشی و استراتژهای سازمان، از طریق تحلیل نقاط ضعف و قوت سازمان
2- کنترل و پایش برنامههای عملیاتی جهت تحقق اثربخشی خط مشی، اهداف و استراتژهای سازمان
3- شناسایی و طرحریزی فرآیندهای سازمان جهت پایش و اندازهگیری آنها
4- تحقق، شناسایی، پیشنهاد و مشارکت دراجرای ابزارهای نوین مدیریتی متناسب با نیازمندی ها و استراتژیهای سازمان
5- شناسایی و اعلام نیازمندیهای آموزشی در چارچوب اجرا و نگهداشت سیستمهای مدیریتی
6- برنامهریزی جهت تنظیم برنامه و برگزاری ممیزی و ارزیابیهای اثربخش فرآیندهای سازمان در چارچوب سیستمهای مدیریتی
7- کنترل و پایش عدم انطباقهای سازمانی ناشی از ممیزیها و نظارت بر فعالیتهای مربوطه جهت رفع آنها
8- شناسایی و صدور اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و نظارت بر فعالیتهای مربوطه جهت انجام اثربخش آنها
9- ایجاد ارتباطات موثر با مسوولان فرآیندها در چارچوب شناسایی و بهکارگیری ابزارهای مناسب جهت تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به فرآیندها و ارائه پیشنهادات سازنده
10-ارتباط موثر با رییس HSE به منظور حصول اطمینان از رعایت الزامات سیستمهای مدیریتی در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست
11-طراحی و تهیه گزارشات مدیریتی و فرآیندی متناسب با سیستمهای مدیریتی
12-سرپرستی کارشناسان مربوطه شامل برنامهریزیهای کاری، نظارت بر عملکرد و تامین منابع و رسیدگی به مشکلات احتمالی
13-کنترل و حصول اطمینان از اینکه الزامات قانونی و صنفی در رویههای سازمان اعمال شده است
مسئولیتها:
1- مسوولیت پیگیری و گزارش دهی انجام به موقع و اثربخش اقدامات سازمان در چارچوب خط مشی، اهداف و استراتژیها
2- انطباق طراحی فرآیندهای سازمان بر اساس استراتژیها ، اهداف و برنامههای سازمان
3- عدم وجود تناقض در رویههای تدوین شده
4- صحت اطلاعات ارائه شده گزارشات
5- حصول اطمینان از انطباق عملکرد فرآیندها با الزامات طرحریزی شده